aMasquefa

Regalos Originales   
Pàgina principal >> Articles d'Opinió >> Què fem amb la Festa Major de Masquefa?
Article realitzat per: Dani Gutiérrez

Com cada any, una vegada finalitzada la Festa Major arriba el moment de les valoracions i sobretot de les opinions. Cada any és així, però aquest any el debat s’ha fet públic i notori.

Just després de finalitzar la Festa Major s’obria un grup de discussió a Facebook amb el nom Jo també penso que la Festa Major de Masquefa és una merda. L’evolució d’aquest grup ha estat molt interessant, a dia d’avui té 262 seguidors i la participació és alta, continua i en la majoria dels casos constructiva. La mateixa pàgina té un fòrum obert amb diverses discussions que es poden seguir i on es poden afegir comentaris.

Aquest fet posa de manifest que hi ha un descontent general amb la Festa Major de Masquefa tal i com s’està desenvolupant actualment. Entre els aspectes més criticats hi ha la falta de participació en l’organització de la Festa, la poca diversitat d’actes, falta d’alternatives per a públics joves (i no tan joves)... En definitiva es planteja un canvi de model que tard o d’hora s’haurà d’abordar.

L’únic però a tot aquest moviment és que el canal de comunicació utilitzat és internet. Això no implica cap problema normalment, però en aquest cas, que es tracta d’un tema de participació ciutadana, cal posar de manifest que internet és una eina que no arriba a tothom, i que un sector de la població important es queda sense veu. De totes maneres fins i tot per això apareix una solució. Sembla que de les aportacions fetes, la conclusió és que s’hauria d’organitzar un comissió que treballi la Festa Major. Em sembla correcte, així d’aquesta manera, tots els sector de la societat que vulguin podran participar en directe.

En tot això, quina és la meva opinió?

Des del meu punt de vista Masquefa és una societat oberta, plural i tranversal. Aquesta és una situació que no té discussió.. Des d’aquest punt de vista podem ser capaços de construir una millor Festa Major. La problemàtica està en que la Festa Major no és del tot oberta i no és transversal socialment. I a Masquefa tenim exemples de festes molt participatives i transversals... per exemple el carnestoltes.

Com ja he comentat anteriorment, una de les conclusions a que s’arriba al Facebook és que cal organitzar una comissió de Festa Major oberta i participativa. Per a mi és una bona idea. Però crec que abans s'hauria de fer una reflexió més a fons. La comissió és una bona eina quan es té una idea clara del model de Festa Major, és a dir, un esquema bàsic del que ha de ser la Festa, dels seus eixos, de com s’organitza, com es participa, a qui va dirigida...

Davant d'aquesta situació penso que abans de crear la comissió s'ha d'avaluar la Festa Major. Com ha estat? Com és? Com volem que sigui? Com ho fan en altres poblacions? Quins són els eixos bàsics? A més aquesta avaluació s’ha de fer analitzant la societat masquefina i coneixent la seva diversitat. Possiblement és una opció més lenta i que requereix una visió més àmplia de Masquefa... però crec que és indispensable fer aquesta avaluació. Només d'aquesta manera podem tenir una visió global i un model que posteriorment permetrà dibuixar l'esquema bàsic d'una nova Festa Major
.

Per finalitzar una reflexió: La Festa Major és patrimoni cultural, el nostre patrimoni cultural. És un dels elements que identifica la nostra societat. Si la societat canvia, és normal que la visió sobre el nostre patrimoni també ho faci. Per a que la Festa Major continuï sent el nostre patrimoni, cal treballar-la, cal repensar-la i cal adaptar-la a la societat, a la vegada que mantenir aquells aspectes que la defineixen i la diferencies d’altres festes majors.

Espero que aquestes aportacions siguin de vostre interès.

Salutacions!
 
Daniel Gutiérrez.
 
 

 

 

[ Fer comentari ]

11/08/2010
13:53

Fantàstic article Dani, recolzo les conclusions i sobretot el fet que inequívocament el temps avança, les circumstancies i la gent canvia, i per tant cal adaptar-se al nou panorama sense perjudici de ningú. Podríem dir que en certa mesura les expectatives de la festa major s?han diversificat, i això origina nous reptes i necessitats que no tenen perquè trencar amb aspectes tradicionals! Ara més que mai tenim gent i espais, i això hauria de possibilitar una oferta d?actes diversos i en paral?lel ... En general es palpa amb bons ulls que aparegui una eina (comissió, ...) que aglutini i doni forma a aquest sentiment de ?renovar-se o morir? ! Endavant aquesta pluja d?idees constructives!

Olga
11/08/2010
14:46

per que no l'hi preguntem a una mare amb dos fills per exemple, que l'hi ha semblat la festa major? pot ser a ella l'hi han semblat be els actes infantils no? o a la Quimeta de can Quico (?¿?¿) pot ser a ella la serenata ,el fabulari o les ...sardanes l'hi van agradar no? jo crec que el "problema" es que no està encertada per a tots els publics, aquí on patinen son en els actes dirigits a la joventut (jo en tinc 34 , super jove es clar) si, a mi m'ha semblat una festa major amb "mas de lo mismo" i justeta d'actes, i certament penso que si, que renovar o morir, tothom fa els mateixos comentaris: per que segueixen venint la Montgris? (si costen una pasta i no tothom la vol), per que no fan empalmades decents com les d'abans? per que mai hi ha un acte novedos i seeempre es el mateix?.... voto si a la pluja d'idees però la meva pregunta es: qui les posarà en practica?

en daniel gutiérrez a les 12:39 del dia 12/08/2010 ha replicat...
Els passos s'han de donar poc a poc i un projecte com redefinir o trobar un nou model de Festa Major de Masquefa ha de tenir un fil conductor que s'iniciï amb l'avaluació de la Festa Major, continui amb la creació d'una comissió i finalitzi amb la realització de la Festa. Els passos s'han de donar. Això si, crec que algú ha de ser el primer. Facebook ens demostra el descontent existent i les ganes de participació, però a més ara cal que algú agafi la iniciativa i plantegi el treball a realitzar
daniel gutiérrez
12/08/2010
12:45

Des del meu punt de vista, aquest agent amb iniciativa ha de ser l'Ajuntament de Masquefa. Té la legimitat per fer-ho, les competències atorgades i té els mitjans econòmics per desenvolupar la Festa Major. L'Ajuntament ha de ser capaç de recollir el missatge i començar a donar els passos per promoure un nou model de Festa Major per Masquefa que aposti per la obertura, la participació, la pluralitat i la transversalitat.

Jordi (1)
18/08/2010
21:33

Que puc dir quan estic completament d?acord amb tot el que dieu? Però, no escolto absolutament res que sigui nou en 10 anys cap aquí. Estem donant voltes i voltes al mateix! Dani, tu coneixes bé l?Ajuntament i tot el que es mou dins. Crec que ets una persona que coneixes les trifulgues entre l?Ajuntament i l?Alzinar. Al primer li va bé que el segon organitzi. Temes de piscina i bar van lligats.

Jordi (2)
18/08/2010
21:33

També t?haig de dir que ni els que hi ha a l?Ajuntament ni els anteriors van fer res per canviar la Festa Major. Tu sabràs el perquè! La veritat és que ficar-te a intentar canviar una cosa quan l?Ajuntament no vol, és molt difícil. I saps que els que puguin entrar, tampoc els hi interessarà. Potser cal analitzar això primer. No voldria pensar que ara, s?està creant una oposició evers a l?actual Ajuntament posant com a excusa la Festa Major.

Jordi (3 darrer)
18/08/2010
21:34

Siguem vilatans justos i lluitem pel que creiem que és just per la nostra Vila, fora de colors polítics. Quan molts de nosaltres veiem que tot això va en serio i que tots aquests gestos i paraules es fan sense cap transfons polític, potser llavors, els que de veritat hi posin ganes i coll... per muntar alguna cosa, podran comptar amb un equip de gent que els recolzi més gran que el que ara s?imaginen.

en josep olivella a les 05:45 del dia 26/08/2010 ha replicat...
Grans paraules jordi, sense colors politicis, sense interessos de propaganda i amb la participacio DESINTERESSADA de l'Ajuntament. Una comissio deslligada de partits i lliure pot fer moltes coses, no cal anar tant a poc a poc com diu en Dani, cal posar ganes i il·lusio
en Meritxell a les 08:33 del dia 27/08/2010 ha replicat...
Ahh!! i volia aclarir una cosa. Quan ara escric, no ho faig de cap de les maneres pensant en un color polític, us ho asseguro, tal i com ja he explicat, estic desvinculada actualment d'aquest temes, no vull entrar en discursions polítiques, nomes que no estic d'acord quan es diu que la F. Major de la meva epoca es igual que la actual, no es així, i repeteixo, compareu programes.
daniel gutiérrez (1)
19/08/2010
11:39

Jordi, tens raó, s'ha parlat molt i la Festa ha canviat poc. Però això no és motiu per a que la societat civil es movilitzi i planteji noves formes d'actuar. La movilització que hem vist pel facebook dona a entendre que hi ha un malestar general, no en contra de ningú, sinó pel tipus de Festa que tenim. I precisament per a que això no es converteixi en un tema polític i no sigui utilitzat com a "eina electoral", ja que quan això passa les coses no arriben a bon port, cal actuar.

en daniel gutiérrez a les 16:16 del dia 19/08/2010 ha replicat...
Hi ha un error en el primer paràgraf. La frase és: No és motiu per a que la societat civil es movilitzi i planteji noves formes d'actuar?
daniel gutiérrez (2)
19/08/2010
11:45

Per actuar i prendre la iniciativa, des del meu punt de vista el millor agent és l'ajuntament mateix. Com ja vaig dir, té la legimitat per fer-ho (és l'ajuntament de tots), té les competències atorgades i té els mitjans econòmics per desenvolupar la Festa Major. L'objectiu de la iniciativa ha de ser evaluar la Festa i promoure un nou model que aposti per la obertura, la participació, la pluralitat i la transversalitat.

daniel gutiérrez (3ultim... de moment...)
19/08/2010
11:55

Finalment, no entenc gaire l'últim comentari. Aquest tema ha de quedar fora del joc polític. És clar, oi? Jordi fas algunes insinuacions que no se ben bé a qué venen. No m'he d'amagar de res. Durant un temps, i ja fa més de 10 anys, vaig participar tant de l'ajuntament com de l'Alzinar. Però ja fa més de 10 anys. Ara tansols sòc un vilatà més, que m'agrada viure al poble i m'agrada fer propostes per millorar-lo. Salutacions.

Jordi (x)
19/08/2010
15:56

NOOOO!!! Dani, no ho dic per a tu!!! Vull dir que ni l'Ajuntament d'bans ni el d'ara, sembla que ho vulgui canviar. Sembla que hi han mases coses compromeses.

en Meritxell a les 08:23 del dia 27/08/2010 ha replicat...
Bon dia. Jo penso que si tinc dret a réplica en relació a molt del que s'està dient. Desque vaig deixar l'Ajuntament, estic molt desvinculada d'ell, i soc una ciutadana mes que viu i deixa fer, que evidentment (i en molt poques ocasions) dono la meva opinió, aquesta vegada em toca molt d'aprop, doncs he treballat durant 8 anys i durant hore i hores per al poble en relació al tema que s'està debatent. La Festa Major actual i les anteriors son diferents.
Anna Mas
23/08/2010
14:09

Penso que en el debat que s'ha fet des del facebook en cap moment s'ha parlat de si l'ajuntament ho fa be ho malalment, ni el govern d'ara ni el d'abans. Des de bon principi s'ha fet una critica construcitva sobre la festa major en general i s'ha intentat cercar una manera per arribar al canvi amb l'ajuda de tots. De totes maneres jo nomes tinc 22 anys pero una festa major mai m'havia descepcionat tant com aquesta per tant en el meu cas es el motiu pel qual em porta aconseguir alguna cosa nova p

en josep olivella a les 05:39 del dia 26/08/2010 ha replicat...
Hola a tothom, Anna mai s'ha posat en entredit a l'Ajuntament, pero en dani diu al Face que es la casa gran la que te les competencies, el dners i la capacitat per fer i canviar-la. La cosa jo no la veig aixi, si la festa la fa l'Ajuntament sempre sera un objecte de critica partidista als plens i mai sera una coasa del i pel poble. Jo he viscut 42 festes majors i creu-me que d'arribar del gran envelat amb "palcos" cortines, miralls i luxes de fets, a tenir aquella mena de carpa ensopida amb 4 t
josep olivella
26/08/2010
05:42

ostres!! hi ha limit d'escriptura!!, segueixo amb la replica a l'Anna Mas. Com deia amb la carpa ensopida emb 4 taules penoses, un no es sent a la Festa Gran del Poble. No cal canviar les tradicions, aquestes son com la materia QUE NO ES CREA SI NO QUE ES TRANSFORMA

Ràdio Masquefa
26/08/2010
17:50

Hola sòc el Dario de la Ràdio. Trobo que estaria bé que vinguèssiu a l'emissora a parlar del tema, i crear un debat públic, a on la gent que vulgui pugui participar. Que us sembla?? Em poso en contacte amb el Dani i ja en parlarem més endavant. Dario Muhi.

Meritxell
27/08/2010
08:27

... continuant amb el que dèia. Son diferents, nomes cal veure i comparar programes. Abans hi havia actes per a tots els publics. Participaven la majoria d'entitats, totes tenien un espai, i havia una part d'activitats alternatives, que a mes a mes es recolzaven economicament. Els Mongrints??? etern debat. Potser a la gent jove no li agraden, però, heu anat algún dels seus actes??? , la Quimeta, el Pepet, la Sra. Maria i molta mes gent omplen l'acte. Ja varem treballar per fer un canvi....

Meritxell
27/08/2010
08:29

.... ja varem treballar per fer un canvi en la Festa Major. Actualment potser si, que cal tornar a fer un replanteig, i mes veient com ha anat la última F.Major, i mes veient com va anar Sant Isidre, i mes t enint en conte els canvis que ha tingut l'Alzinar. Durant la epoca que jo vaig treballar-hi canvis en varen haver molts us ho asseguro, nomes cal coneixer i fer memòria. Si en teniu dubtes, jo us puc ajudar a recordar.

daniel gutiérrez
27/08/2010
14:42

Aclarint alguns comentaris. El tema de la Festa Major és un tema apolític, no té res a veure amb la política. Això ho tenim clar tots, oi? Per una altra banda en cap moment he dit que és l'ajuntament qui ha d'organitzar. Això és una interpretació d'algú. Desde que ha comentçat aquest bon debat sempre he dit que l'ajuntament ha de tenir la iniciativa per fer un canvi de model de Festa Major, que no d'organitzar-la. Són coses diferents. El que està clar és que s'ha de cercar un nou model...

daniel gutiérrez (2)
27/08/2010
14:48

... està clar que s'ha d'organitzar un nou model, obert, plural, participatiu i transversal com ho és Masquefa. El que dic és que per començar a donar aquestes passes algú ha de tenir una inicitiva. I aquest algú per a mi és l'ajuntament. Podem entendre que en aquest tema pot ser un agent que doni centralitat a la discussió per un nou model. Conclusió:1er Avaluació de la F.Major i recerca de nou model per arrobar a un model obert, participatiu i transversal. 2on formació d'una comissió de festa

daniel Gutiérrez (3)
27/08/2010
14:50

... i 3er i més important.... tornar a gaudir de la Festa Major de Masquefa!! Per cert, la invitació del Radio Masquefa pot ser una bona iniciativa, no?

daniel Gutiérrez (3)
27/08/2010
15:03

... i 3er i més important.... tornar a gaudir de la Festa Major de Masquefa!! Per cert, la invitació del Radio Masquefa pot ser una bona iniciativa, no?

Anna Mas
27/08/2010
16:18

Esta clar que qui te els cales i pot fer la feina facil es l'ajuntament el d'ara i el que hi havia abans pero jo personalment no perdre el temps pensant si ho han fet be o no, o culpabilitzant a uns o altres cadascu que es quedi amb la seva opinio sore la politica, si les coses es barrejen ja no van be penso que el mes sensat es invertir les energies en pensar quins son els actes que funcionen quins no i tirar endavant les propostes noves juntament amb les que s'han dut a terme fins al moment.

mercè
02/09/2010
18:12

qui s'apunta per organitzar una festa major alternativa?¿????? Per cert, anecdota; a la festa major de vilafranca al conçert del carles velda, van comentar" alerta amb el poble de masquefa que qui canta en català ha de marxar escoltat per la policia local, ...". Em vaig indignar... .

[ Fer comentari ]

     

El teu comentari ...

La IP del teu ordinador és: 54.37.205.123  
Nom
Autentifica't amb facebook i el comentari es publicarà automàticament
Comentari
(màxim 500 caràcters!)
 
Quins caràcters hi veus?
 
>> Publicar comentari >>         
 

Abril2024

DlDmDcDjDvDsDg
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29300102030405

Activitats recomanades:



acpg





  Un producte de:

www.aMartorell.com